Nasze grupy

Do przedszkola przyjmowane są dzieci w wieku od 2,5 do 6 lat. 
W naszym przedszkolu funkcjonuje pięć oddziałów, w których znajduje się maksymalnie od 18 do 25 wychowanków tj:

-SMERFY
-PUCHATKI
-MUMINKI
-TREFLIKI

-SKRZATY



Grupa „Smerfy” to najmłodsza grupa wiekowa w naszym przedszkolu. Uczęszczają do niej zarówno 2,5 jak i 3-latki.
Do grupy „Puchatków” uczęszczają dzieci 4-letnie.
Grupę „Trefliki” tworzą dzieci 4-5-letnie.
Grupę „Muminki” tworzą dzieci 5-letnie.
Do grupy najstarszej- „Skrzatów” uczęszczają dzieci 6-letnie. 


Nasze przedszkole sprzyja wszechstronnemu rozwojowi dziecka. Szczególną uwagę zwracamy na:
- wprowadzenie dzieci w zasady funkcjonowania grupy rówieśniczej oraz życia społecznego;
- rozwijanie umiejętności porozumiewania się;
- rozwijanie poczucia koleżeńskiej solidarności;
- rozbudzenie wiary we własna skuteczność;
- kształtowanie postawy kreatywnej, stymulowanie aktywności i motywacji do działań w kontakcie z innymi;
- poznawanie świata na podstawie doświadczeń i eksperymentowania. 

Powyższe cele realizujemy stosując różnorodne formy pracy i rodzaje zajęć. 
W urzeczywistnianiu naszej misji zaangażowany jest cały personel pedagogiczny, administracyjno-obsługowy, jak również rodzice, a efektem naszej wspólnej pracy jest przedszkole, w którym dzieci czują się ważne, bezpieczne i do którego przychodzą z radością. 

W naszym przedszkolu stosowane są również nowatorskie inicjatywy edukacji dzieci. We wszystkich grupach wiekowych stosowane są elementy następujących metod:
-Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz
- Kinezjologia Edukacyjna P. Dennisona
- Sylabowa metoda nauki czytania prof. Jagody Cieszyńskiej
- Edukacja matematyczna E. Gruszczyk-Kolczyńskiej

Nasze dzieci korzystają z trzech posiłków:
- śniadanie o godz. 9.00,
- obiad o godz.12.00,
- podwieczorek o godz. 14.00. 

Posiłki są urozmaicone, smaczne i wartościowe, dostosowane do zapotrzebowania kalorycznego małego dziecka.

Placówka nasza wobec Rodziców pełni rolę wspomagającą i integrującą działania wychowawcze, dostarczamy wiedzy pedagogicznej i uwrażliwiamy na potrzeby i możliwości dziecka. Praca wychowawczo-dydaktyczna planowana jest zgodnie z nową Podstawą Programową Wychowania Przedszkolnego.

ABSOLWENT PRZEDSZKOLA NR 16 w Katowicach

Umiejętności jakie posiada 5,6 latek

Z zakresu  koordynacji wzrokowo-ruchowej:


  • Łapie piłkę
  • Kopie piłkę prawą i lewą ręką
  • Rzuca i trafia do celu 
  • Skacze przez skakankę
  • Nabywa nowe umiejętności jak taniec, pływanie, jazda na rowerze itp.
  • Przewleka, nawleka drobne przedmioty
  • Lepi z plasteliny, piasku
  • Wycina po linii prawidłowo trzymając nożyczki
  • Wydziera z papieru według wzoru
  • Rysuje, mieści się w liniach
  • Potrafi odwzorować kontury
  • Buduje z drobnych klocków

Z zakresu mowy i koncentracji uwagi:

  • Mówi wyraźnie
  • Buduje zdania , trzy- cztero wyrazowe
  • Rozróżnia dźwięki
  • Potrafi wyklaskać rytm
  • Dopasowuje elementy w grach pamięciowych
  • Potrafi działać świadomie i planowo
  • Układa puzzle
  • Wskazuje różnice między obrazkami
  • Zapamiętuje co jest na obrazku
  • Opisuje treść obrazka
  • Potrafi opowiedzieć historyjkę obrazkową
  • W opowiadaniu ujmuje związki przyczynowo –skutkowe
Z zakresu budowania relacji z rówieśnikami:
  • Współpracuje w zabawie
  • Potrafi pożyczać
  • Dzieli się 
  • Czeka na swoją kolej w zabawie, podczas wypowiedzi
  • Potrafi przegrywać
  • Pomaga innym
  • Przyjmuje uwagi
  • Słucha i wykonuje polecenia
  • Przestrzega zasad obowiązujących w grupie
  • Pomaga innym dzieciom

Z zakresu samoobsługi:
  • Je samodzielnie
  • Potrafi się ubrać
  • Zapina i rozpina guziki
  • Wiąże buty
  • Myje zęby
  • Samodzielnie korzysta z toalety
  • Dba o swoje rzeczy
  • Pakuje swój tornister
  • Składa strój gimnastyczny
Zakresu funkcjonowania w otoczeniu
  • Przestrzega zasad ruchu drogowego
  • Ma podstawową orientację w terenie
  • Unika kontaktu z obcymi osobami dorosłymi
Posiada podstawowe informacje o sobie:
  • Zna imię i nazwisko 
  • Zna imiona rodziców
  • Zna adres zamieszkania

MOJE DZIECKO JEST PRZYGOTOWANE DO RADZENIA SOBIE W SZKOLE !

Źródło:

1. Skala Funkcjonowania Pierwszoklasisty

2. Rozporządzenie Ministra Edukacji zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego z 30 maja 2014r.

https://analytics.google.com/analytics/web/#/report-home/a44675327w75072218p77499944